ISO 9001:2015
Norma ISO 9001:2015 jest podstawą normą dla wszystkich systemów zarządzania jakością. Należy do rodziny norm, w skład której wchodzą:
ISO 9000:2015 Podstawy i terminologia - jest to norma słownikowa, zawierająca podstawowe pojęcia związane z Systemem Zarządzania Jakością,
ISO 9001:2015 System zarządzania jakością. Wymagania - jest to norma określająca kryteria, jakie muszą być spełnione w celu osiągnięcia
wyrobów i usług zgodnych z wymaganiami klienta,
ISO 9004:2018 Wytyczne dla poprawy wyników - jest to norma zawierające wytyczne do doskonalenia Systemu Zarządzania Jakością.
Jedyną normą, która podlega certyfikacji jest ISO 9001:2015. Pozostałe dwie normy zawierają wskazówki, wytyczne bądź definicje zalecane przy wdrażaniu oraz utrzymywaniu Systemu Zarządzania Jakością.
Podobnie do poprzednich edycji normy, piąte wydanie ISO 9001 z 2015 roku zostało oparte na cyklu Deminga PDCA (Plan-Do-Check-Act). Dodatkowo norma dostosowuje się do dynamiki zmian, jakie postępują na światowych rynkach oraz zapewnia łatwiejszą implementację jej wymagań do specyfiki danego przedsiębiorstwa. Struktura normy ISO 9001:2015 względem PDCA została przedstawiona poniżej:
Zgodnie z założeniami PDCA w zakresie planowania działań wymaganiem normy jest określenie:
- Kontekstu organizacji i stron zainteresowanych,
- Określenie zakresu Systemu Zarządzania Jakością,
- Określenie procesów systemowych,
- Opracowanie Polityki Jakości,
- Określenie i przypisanie ról i odpowiedzialności w organizacji,
- Planowanie działań związanych z ryzykiem i szansami, a także celami jakości,
- Planowania zmian,
- Kompetencji osób pracujących pod nadzorem organizacji,
- Kanałów komunikacji,
- Zasad i metod nadzoru nad udokumentowanymi informacjami.