CSM
ocena ryzyka w transporcie
W 2013 roku Komisja Europejska opublikowała Rozporządzenie Wykonawcze 402 w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylające rozporządzenie (WE) nr 352/2009. Jest to jedno z najważniejszych rozwiązań dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.
Rozporządzenie to ma na celu ujednolicenie:
procesów zarządzania ryzykiem stosowanego do oceny wpływu zmian wprowadzanych w systemie i podsystemach kolejowych na poziomy bezpieczeństwa
i zgodności z wymaganiami Klienta, prawnymi i normatywnymi,
wymiany informacji pomiędzy podmiotami sektora kolejowego w celu zarządzania bezpieczeństwem,
dowodów zgromadzonych dzięki stosowaniu procesu zarządzania ryzykiem.
Poszczególne etapy CSM obejmują:
- analizę znaczenia zmiany,
- proces zarządzania ryzykiem,
- niezależną ocenę,
- zarządzanie nadzorem ryzyka oraz audyty,
- monitorowanie i informacje zwrotne.
Proces zarzadzania ryzykiem, wg rozporządzenia 402/2013, jest złożonym procesem obejmującym:
- a) zdefiniowanie systemu,
- b) ocenę ryzyka, w tym identyfikację potencjalnych zagrożeń,
- c) skodyfikowaną wycenę ryzyka.